کدخبر: ۷۹۶۰۵
۲۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۶
چاپ

مهدی محمدی:

برجام نمونه ای روشن از بدعهدی امریکایی است/ ملت ایران هیچ وقت به امریکا روی خوش نشان نخواهند داد/اقتصاد مقاومتی صرفه جویی بهینه در مقابل مصرف گرایی است

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: در صورت تداوم شرایط فعلی، فناوری هسته‌ای در ایران به نحو غیرقابل جبرانی آسیب می‌بیند.

به گزارش خبرلنده به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی محمدی، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح توس، در خصوص نقش شهدای هسته‌ای کشور در تحقق آرمان‌های علمی و صنعتی کشور در عرصه فناوری هسته‌ای اظهار کرد: نقش شهدای هسته‌ای در توسعه صنعت هسته‎ای ایران و توسعه فناوری‌های نوین، شاخص و غیر قابل قیمت گذاری است؛ جنبه اول این است که برخی از پروژه‌های غیر ممکن در صنعت هسته‌ای ایران توسط شهدای هسته‌ای ممکن شد، شهید احمدی روشن نقش جدی در دور زدن تحریم‌ها و توسعه صنعت هسته‌ای ایران داشت.

 

وی با اشاره به اینکه شهید شهریاری نقش بسیار کلیدی در تولید سوخت‌های راکتوری تهران ایفا کرد، گفت: همین سد شکنی و گره گشایی بود که دشمن را متوجه این مردان بزرگ کرد و شرایط را به نحوی پیش برد که دشمن تصمیم گرفت نسبت به آن‌ها برخورد حذفی کند.

 

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: جنبه دیگر این شهدای بزرگوار، الهام بخشی در میان نخبگان و جوانان کشور در زمینه مشارکت در حوزه فناوری‌های نوین به ویژه فناوری هسته‌ای بوده است، انجام این گونه اقدامات قداست بخشیدن به این فناوری بود؛ نتیجه این دست فعالیت‌ها این است که امروز با موجی از تقاضا برای حضور متخصصین در این صحنه‌ها مواجه هستیم و پروژه دشمن برای نا امید کردن و هراس نخبگان کشور از مشارکت در این حوزه‌ها به طور کامل شکست داده‌ایم.

 

محمدی نقش دیگر شهدای هسته‌ای را ایجاد غرور ملی از دستاورد‌های هسته‌ای دانست و خاطر نشان کرد: شهدای هسته‌ای با هدف تبدیل شدن صنعت و فناوری هسته‌ای به امری که برابر با غرور ملی است و جامعه ایرانی به آن افتخار می کند، بر روی محاسبات دشمن و برخی از بازیگران ایرانی که به سازش و معامله در این باره علاقمند بودند، تاثیرات قابل توجهی گذاشتند؛ شهدای هسته‌ای در حقیقت به کشور در مقابل فشار‌ها مصونیت بخشیدند و همچنین قدرت چانه زنی کشور را در مذاکرات در موضوع هسته‌ای در حد اعلایی افزایش دادند.

 

وی در ادامه به علت اصلی مخالفت دشمنان با پیشرفت و توسعه این علم راهبردی در کشور اشاره کرد، بیان نمود: پیشرفت‌های هسته‌ای سبب می‌شود که ایران توانایی بیشتری برای پیگیری اهداف و آرمان‌های خود در ابعاد منطقه‌ای و جهانی پیدا کند، این در عین حالی است که این اهداف و آرمان‌ها با نظم حاکم بر جامعه بین المللی که آمریکایی‌ها تلاش کردند این نظم را مستقر کنند در تضاد کامل قرار دارد و منافع آمریکا، صهیونیست‌ها و متحدان آن‌ها را به نحو کارآمدی به چالش می‌کشد.

 

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار کرد: جنبه دیگر مخالفت آمریکا و متحدانش این است که پیشرفت‌های ایران، انحصارات طرف غربی را می‌شکند، حوزه‌ فناوری‌های نوین از جمله حوزه‌هایی است که تولید قدرت پایدار می‌کند و آمریکایی‌ها تا به امروز تلاش کرده بودند که این حوزه‌ها را در اختیار خودشان نگه دارند؛ این در حالی است که تسلط ایران بر این دست فناوری‌ها، انحصار غرب را شکسته و از این جهت است که شاهد مقاومت از ناحیه آن‌ها هستیم.

 

محمدی در ادامه به ارزیابی وضعیت پیشرفت صنعت و توسعه علم هسته‌ای در کشور بعد از برجام پرداخت و گفت: در حوزه صنعتی، نیمه صنعتی و حوزه تحقیقاتی وضعیت نگران کننده است، متاسفانه برنامه‌ها در حد قابل توجهی تعطیل شده، زیرساخت‌های صنعتی در حال آسیب دیدن است، سرمایه انسانی و نیروی انسانی متخصص در این حوزه دچار یأس شده اند و اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند فناوری هسته‌ای در ایران که در سال‌های اخیر زحمات زیادی برای ایجاد زیر ساخت‌ها و توسعه آن کشیده شده است به نحو غیر قابل جبرانی آسیب می‌بیند.

 

وی مهم ترین مانع پیش رو در بهره مندی کامل از فناوری هسته‌ای را تسلیم شدن برخی ژنرال‌های داخلی در مقابل کشور‌های خارجی دانست و خاطر نشان کرد: این افراد سعی دارند فعالیت‌های بهره برداری ایران در این فناوری را محدود کنند است و اگر مقاومت موثری در مقابل این کشور‌ها صورت نگیرد طرف غربی به آهستگی و در بازه پنج الی ۱۰ ساله ریشه فناوری‌های هسته‌ای ایران را می‌خشکاند.

 

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: اگر ریشه‌های فناوری هسته‌ای خشکانده شود، احیای مجدد این فناوری‌ها در ایران حتی با صرف هزینه‌های چند برابر امکان پذیر نیست؛ مهمترین مانعی که در حال حاضر وجود دارد، این است که تصمیم گیری درباره سرنوشت هسته‌ای در ایران را به توافق و قدرت‌هایی موکول کنیم که آن قدرت‌ها خواستار ریشه کن کردن این فناوری در ایران هستند.

 

محمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انرژی هسته‌ای، پیشرفت علمی و فنی چه نقش راهبردی در دستیابی به اهداف علمی جمهوری اسلامی ایران در سند چشم انداز ۲۰ ساله دارد، گفت: قدرت ملی ایران سبب می‌شود پروژه‌های بزرگ تر با ریسک کمتر و هزینه پایین تر تعریف شود؛ تسلط بر این فناوری سایر حوزه‌های دانش در ایران را رشد می‌دهد، فناوری هسته‌ای جزو فناوری‌های مادر است و سبب می‌شود که طیفی از دانش‌ها و مهارت‌های فنی و مهندسی به طور همزمان، موازی و متناسب رشد کند.

 

وی اظهار کرد: به عقیده بنده نتیجه امر این است که ایران در یک زمان معین این توانایی را کسب می‌کند که در طیفی از دانش‌ها حرف‌های جدی برای گفتن داشته باشد، بنابراین ورود به حوزه فناوری هسته‌ای کشور و تلاش برای تسلط بر این فناوری‌ها گام ضروری برای تحقق اهداف برنامه چشم انداز ۲۰ ساله است.

 

انتهای پیام