آنچه بر بزرگترین میدان گازی کشور گذشت
نمره بهارستان نشینان به عملکرد وزیر نیرو/نمره بالای 10 مجلسی ها به اقدامات چیتچیان/کارنامه بدون 20 آقای وزیر+جدول
با ورود به عصر گازی و اهمیت پیدا کردن این سوخت در دنیا، ایران به عنوان دومین دارنده منابع بزرگ گازی دنیا، یک اولویت دارد و آن توسعه بزرگترین میدان مشترک گازیاش در عسلویه است، میدانی که انتظار میرود پس از گذراندن سالهای سخت حالا طعم آسانی پساتحریم را بچشد.
به گزارش خبرلنده به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در اواخر سال 1393 فاز دوازده عسلویه با حضور رییس جمهور افتتاح شد، بزرگترین میدان مشترک گازی ایران در سال بعد از آن نیز شاهد پیشرفتهایی بود که از افتتاح فازهای جدید گرفته تا آشتی خارجیها را در بر میگرفت.
توسعه پارس جنوبی راس برنامههای گازی ایران در سالی که گذشت بود، برنامهای که اگرچه در سالهای گذشته با سختیهای فراوانی پیش میرفت اما انتظار میرود با برداشته شدن تحریمها و شروع آزادسازی تجهیزات توقیف شده، جذب سرمایهگذاری و ورود خارجیها به آن نیز تسریع یابد.
فازهای 15 و 16 و 20 و 21 چهار فاز پارس جنوبی بودند که در سال گذشته افتتاح شده و البته برای گاز تولیدی آنها نیز برنامههایی از رساندن آن به شهرهای کشور تا فروش به همسایههای عراقی و پاکستانی در نظر گرفته شده است.
افزایش 100 میلیون متر مکعبی تولید گاز از فازهای اولویتدار پارس جنوبی و جبران عقبماندگی بهرهبرداری از این میدان نسبت به قطر اولویت درجه اول گازی کشور در سال گذشته بود، این هدف قرار بود با افزایش تولید از فازهای 19،15-16، 17 -18 به دست آید.
در نیمه دوم امسال بود که با حضور رییس جمهور فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی،٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع"LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی افتتاح شد، فازهایی که گفته شد با افتتاح آنها 20 میلیون دلار به درآمدهای ارزی ایران افزوده میشود.
آزادسازی تجهیزاتی که ایران در دوران پیش از تحریم خریداری کرده و ولی به دلیل اعمال تحریمها تحویل داده نشده بود نیز از مهمترین اتفاقاتی بود که در پساتحریم برای پارس جنوبی پیش آمد، زیمنس با آزادسازی و ورود کمپرسورهای توقیف شده واحد تولید اتان فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی اولین گام را برای آزادسازی تجهیزات ایران برداشت.
اگرچه سال گذشته نخستین مشعل فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی نیز روشن شد، اما هنوز یکی از فازهای پارس جنوبی که اتفاقا از اهداف دولت برای تکمیل و بهرهبرداری تا پیش از به پایان رسیدن عمرش است، بلاتکلیف باقی مانده است.
فاز یازده پارس جنوبی بیش از 15 سال است که در رفت و آمد خارجیها و ایرانیها بلاتکلیف باقی مانده است و البته دیگر جزو پروژههای است که تحت قراردادهای جدید نفتی ایران باید بتواند برای خود سرمایهگذار خارجی جذب کند.
شرکت پتروناس مالزی، توتال فرانسه، CNPC چین،پترو ایران و تاسیسات دریایی و پترو پارس از جمله شرکتهایی بودند که پایشان به انعقاد قرارداد برای تکمیل این فاز باز شد، اما طلسم فاز یازده طی این سالها شکسته نشده است.
معاون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران، پیشبینی میکند که تا پایان سال 1396 همه فازهای این میدان مشترک با توان داخلی تکمیل خواهد شد و تنها فاز 11 باقی خواهد ماند که در این بخش میتوان از توان سرمایهگذاران خارجی استفاده کرد.
چینیهایی که پروژه فاز یازدهم را با حواشی زیادی ترک کردهاد از مهمترین گزینههای بازگشت به این میدان هستند، البته توتال نیز میتواند یکی دیگر از گزنیههای سال جدید برای این فاز از پارس جنوبی باشد.
رییس جمهور میگوید دولت از هیچ اقدامی در راستای تکمیل پارس جنوبی میدانی که هم به قطریها و هم به ایرانیها گاز میرساند، فروگذار نمیکند.
بر اساس هدفگذاری دولت قرار است تا پایان دولت یازدهم تولید گاز از میدان پارس جنوبی به ٧٠٠ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز برسد و فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ تا پیش از تابستان امسال آماده افتتاح شود، از سوی دیگر طبق برنامه ششم توسعه تا نیمه سال 96 فازهای یازده و شانزده پارس جنوبی نیز تکمیل شده و بنابراین تولید گازمان از این میدان مشترک نفتی از قطر فراتر خواهد رفت.
انتهای پیام
پربیننده ترین
- ● آخرین مأموریت شهید خالقینژاد در آغوش مردم لنده
- ● روایت دلدادگی و شهادت سید حسین خالقینژاد+کلیپ
- ● میدان انقلاب، شب۹۰ میعادگاه مردم لنده
- ● یکصدشب میدانداری لندهایها
- ● نودودومین شب میدانداری لندهایها
- ● لنده غرق در سوگ خورشید کربلا
- ● مردم لنده، فریاد مقاومت سر دادند
- ● مرگ جوان لندهای در دریاچه برم الوان
- ● مردم لنده همچنان ایستاده پای انقلاب
- ● نوزادان حسینی لنده یاوران مهدی شدند
- ● از شورحسینی تا حماسه میدان در لنده
- ● پیوند محرم و سالگرد شهدای جنگ ۱۲ روزه در موگرمون
- ● همدلی مردم لنده در شبهای انقلاب
- ● از خیمه عزا تا میدان انقلاب در لنده
- ● ایستادگی لندهایها در شبهای اقتدار
آخرین اخبار
- * شب ۱۱۹؛ غیرت لندهایها در دفاع از ارزشها
- * تشییع رهبری، ماندگارترین رویداد تاریخ ایران//فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنده:تشریح وضعیت اعزام به مراسم تشییع رهبر انقلاب+تصاویر
- * قطعی مدیریت شده برق به لنده رسید
- * دهیاری مالشیخ پس از سالها صاحب ساختمان شد
- * میثاق دوباره لندهایها با شهدا و رهبری
- * تعیین تکلیف پروندههای کثیرالشاکی در لنده
- * اجاره کارت بانکی، معاونت در جرم است
- * کویر تشنه لنده سیراب عشق عباس(ع) شد
- * لنده عزادار علمدار کربلا شد
- * تبلیغ، خط مقدم جنگ شناختی است
- * آتش سهلانگاری، باغات ایدنک را خاکستر کرد
- * چرا امروز به سبک زندگی حسینی نیاز داریم؟
- * نخالههای ساختمانی، ورودی شهر لنده را بلعیدند
- * قیام جانفدایان حسینی در لنده
- * آنچه در جلسه کتابخانههای لنده گذشت