گزارش؛
جولان سگهای ولگرد و ترس دانشآموزان لندهای
حضور پُرتعداد سگهای ولگرد در سطح شهرها یکی از مهمترین چالشهای پیشروی این روزهای دانشآموزان و شهروندان است که و برای رفع آن نیازمند کار کارشناسی و هماهنگی بین دستگاهی ادارات است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرلنده» مسئله بهداشت فردی و اجتماعی از مهمترین مسائل جامعه شهری است که دولتها سالانه برای ارتقا سطح سلامت جامعه هزینههای کلانی صرف میکنند تا مشکلات را مرتفع سازند.
پدیده سگهای ولگرد یکی از چالشهای اساسی برای دانشآموزان در سال تحصیلی جدید در سطح شهرها بهخصوص شهرهای کوچک است.


حضور پر تعداد این سگها علاوه بر ایجاد ترس و رعب و وحشت بین دانشآموزان در طول روز باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله شیوع بیماریهای مشترک و قابلانتقال بین حیوان و انسان گاهی نیز موجب مرگ انسانها میشود.


دریده شدن کودکان و سایر اقشار جامعه را میتواند در پی داشته باشد همانند مرگ کودکی در روستای سلطانآباد شیراز که توسط سگهای ولگرد دریده شد نمونه بارز این مشکل در سطح شهرلنده است که خطر دریده شدن کودکان در این شهر به کابوس کودکان تبدیل شده است.
حضور گسترده و گلهای سگهای ولگرد در سطح شهرلنده در نوبت صبح و همزمان با رفتن دانشآموزان به سمت مدرسه باعث ایجاد رعب و وحشت دانشآموزان شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنده در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: یکی از خطرناکترین پدیدههای که جامعه بهخصوص دانشآموزان و افراد خردسال را تهدید میکند حضور پر تعداد سگهای ولگرد در سطح شهر است.
دکتر حسین محمدی گفت: بیماری هاری ناشی از گازگرفتگی سگها و حیوانات درنده یکی از چالشهای اساسی در سطح جامعه است که باید هم والدین و هم مسئولان نسبت به آن کاملاً مراقبتهای لازم را داشته باشند.
وی افزود: متاسفانه قانون مدون و ساختارمندی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این معضل وجود ندارند و عملاً بخشنامههای صادر میشود که اساس کار باید قانون مدون مجلس شورای اسلامی باشد که تمامی ادارات را مکلف به اجرای آن کنند.

محمدی گفت: بر اساس قانون، دامپزشکی وظیفه دارد سگها شناسنامهدار را مرتباً واکسن هاری بزند که این مهم در سطح شهرستان دائماً اجرایی میشود.
وی افزود: با توجه به اینکه بیماری هاری یکی از خطرناکترین بیماریها است باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص پیشگیری از زاد وولد سگهای ولگرد و بیماری هاری قانون و اعتبارات ویژهای را تصویب کند که دستگاههای مجری برای اساس قانون اقدامات لازم را اجرایی کنند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنده گفت: در بحث عقیم سازی هزینه هر سگ بیش از دو تا سه میلیون تومان است که باید این اعتبار از یک ردیف بودجهای مشخصی تعیین و تصویب شود تا ادارات متولی بتوانند نسبت به اجرای طرح عقیمسازی سگهای ولگرد اقدام کنند.

در همین رابطه شهردار لنده نیز در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: یکی از چالشهای اساسی در حوزه مدیریت شهری در تمامی شهرهای کشور بحث سگهای ولگرد است.
سلمان رنجبر گفت: این پدیده تنها متعلق به این شهرستان بهتنهایی نیست و شهرداریها بر اساس قانون و بخشنامههای جدید وزارت کشور به همراه یازده دستگاه و نهاد دیگر وظیفه جمعآوری سگهای ولگرد را برعهده دارد.
وی تأکید کرد: در سطح ملی معاون وزیر کشور، در سطح استان معاون عمرانی استانداران، در سطح شهرستانها نیز فرمانداران رئیس کارگروه جمعآوری سگهای ولگرد و شهرداریها دبیر این کارگروه هستند که باید با همکاری محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان، دامپزشکی و نیروی انتظامی و سایر ادارات برابر بخشنامه یازده صفحهای اقدامات اساسی را برای جمعآوری سگهای ولگرد اجرایی کنند.
شهردار لنده گفت: متاسفانه تنها نهادی امروز به طور مستقیم درگیر بحث جمعآوری سگهای ولگرد است فقط شهرداری است و عملاً هیچ یک از یازده ادارهای که در بخشنامه ارسالی از وزارت کشور ابلاغ شده است همراهی و همکاری لازم را دراینخصوص ندارند.
وی افزود: بر اساس همین بخشنامه باید در هنگام زندهگیری سگهای ولگرد شبکه بهداشت و درمان و یا دامپزشکی نسبت به تأمین آمپول هاری در صورت نیاز فوری اقدام کند چرا که این بیماری بسیار خطرناک و حتی باعث مرگ افراد درگیر برای جمعآوری سگهای ولگرد خواهد شد.
رنجبر گفت: با توجه به زاد و ولد سریع و پرتعداد این سگها باید اعتبارات کافی برای عقیمسازی نیز در نظر گفته شود تا از زاد و ولد آنان جلوگیری شود.
انتهای خبر
پربیننده ترین
- ● آخرین مأموریت شهید خالقینژاد در آغوش مردم لنده
- ● سه مصدوم در سانحه رانندگی لنده به ایدنک+تصاویر
- ● روایت دلدادگی و شهادت سید حسین خالقینژاد+کلیپ
- ● میدان انقلاب، شب۹۰ میعادگاه مردم لنده
- ● یکصدشب میدانداری لندهایها
- ● موج ۸۹؛غیرتمندی مردم لنده
- ● لنده در قرار شبانه حماسه آفرید
- ● نودودومین شب میدانداری لندهایها
- ● مردم لنده، فریاد مقاومت سر دادند
- ● لنده امروز غرق در دعای عرفه شد
- ● شب هشتادوپنجم؛ لنده مهد حماسه و غیرت
- ● لنده غرق در سوگ خورشید کربلا
- ● مرگ جوان لندهای در دریاچه برم الوان
- ● مردم لنده همچنان ایستاده پای انقلاب
- ● روایت ۸۶ شب ایستادگی مردم لنده
آخرین اخبار
- * تبلیغ، خط مقدم جنگ شناختی است
- * آتش سهلانگاری، باغات ایدنک را خاکستر کرد
- * چرا امروز به سبک زندگی حسینی نیاز داریم؟
- * نخالههای ساختمانی، ورودی شهر لنده را بلعیدند
- * قیام جانفدایان حسینی در لنده
- * آنچه در جلسه کتابخانههای لنده گذشت
- * از شورحسینی تا حماسه میدان در لنده
- * نوزادان حسینی لنده یاوران مهدی شدند
- * پیام مقاممعظمرهبری حجت را تمام کرد
- * از خیمه عزا تا میدان انقلاب در لنده
- * لنده؛ غرق در سوگ دردانه کربلا
- * بلاتکلیفی ۴۵۰ دانشجو در پیامنور لنده/فرماندار لنده: تعیین تکلیف دانشگاه، اولویت اصلی است/راهاندازی مرکز رشد؛ چشمانداز آینده
- * لنده در سوگ دردانه سهساله کربلا گریست
- * لنده غرق در سوگ خورشید کربلا
- * هیئتها پرچمدار جهادتبیین باشند