وزیر اسبق نفت
نقش و جایگاه شورای شهر در مدیریت شهری+عکس
وزیر اسبق نفت گفت: یک میلیارد و 700 میلیون تومان که به کشور بازگردد مربوط به دولت نبوده و هزیه آن به حساب تشکیلاتی خواهد رفت که در آن زمان این مبلغ را به حساب آمریکا واریز کرده است؛ مثلا ممکن است پول ها بعد از خروج از بانک مرکزی به حساب تشکیلات نظامی رفته باشد.
به گزارش خبرلنده، محمد غرضی، وزیر اسبق نفت و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص پول های بلوکه شده ایران که قرار است آزاد شود اظهار داشت: بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، مبلغی از ایران که برای خرید تجهیزات جنگی به آمریکا داده بود، توسط آنها مسدود و بلوکه شد.
وی افزود: در طول مذاکرات بعد از بیش از 30 سال از مسدود شدن این پول، طبق گفته مسئولین این پول از سوی آمریکا پس داده شده است؛ هرچند رقم این پول ها مشخص نشده است اما اوباما و جان کری ادعا کردند که این مبالغ را پس داده اند.
وزیر اسبق نفت تصریح کرد: این رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است که با گذشت زمان مبالغی به آن اضافه شده است؛ این مبلغ مربوط به خرید تجهیزات نظامی بوده و آزاد شده است اما حدود 10 الی 11 میلیارد دلار دیگر هم پول در حساب های آمریکا وجود دارد که آن هم بلوکه شده است که هنوز آزاد نشده و برای دریافت آن نیز در حال مذاکره هستند.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: این مبلغ بابت ما به تفاوت پول های ایران در بانکهای آمریکاست و با حساب و کتاب های مختلف این مبلغ بیرون آمده است که به عنوان سود این مبلغ که 36 سال در بانک های امریکا بوده است حساب میشود.
غرضی یادآور شد: یک میلیارد و 700 میلیون تومان که به کشور بازگردد مربوط به دولت نبوده و هزیه آن به حساب تشکیلاتی خواهد رفت که در آن زمان این مبلغ را به حساب آمریکا واریز کرده است؛ مثلا ممکن است پول ها بعد از خروج از بانک مرکزی به حساب تشکیلات نظامی رفته باشد.
وی بیان داشت: این پول مستقیما به دست دولت نمی رسد ولی در کل با توجه به اینکه وارد یک بخش می شود، از هزینه های دولت در این راستا می کاهد؛ این هزینه ها به شکلی غیر مستقیم وارد بدنه دولت می شوند.
وزیر اسبق نفت افزود: کشورهای دیگری نیز وجود دارد که بایستی مقادیری به ایران بازگردانند که بازگشت این مقادیر تابع قانون های سازمان ملل بوده و به تدریج بایستی به کشور باز گردد؛ این مبلغ بابت نفت هایی است که فروختیم و در دوران تحریم امکان بازگشت آنها وحود نداشته است.
غرضی با بیان اینکه هرکشوری که نفت را خریداری کرده و پول آن را بلوکه کرده است این پول در حساب آن بانک ها و دولت ها مانده است که قرار شده است آنها را هم آزاد کنند یادآور شد: این پول ها مربوط به شرکت ملی نفت بوده است که رابطه میان شرکت نفت و دولت هم مشخص بوده و بر اساس آن این پول وارد کشور میشود.
وی با اشاره به اینکه در زمان تحریم امکان داشت این کشورها به دنبال تحویل مواد دیگر به ایران باشند، با برداشته شدن تحریم ها دیگر این کشورها نمیتوانند به جای پول بلوکه شده ایران، اجناسی مانند برنج یا دیگر کالاها را تحویل بدهند.
انتهای پیام
پربیننده ترین
- ● آخرین مأموریت شهید خالقینژاد در آغوش مردم لنده
- ● سه مصدوم در سانحه رانندگی لنده به ایدنک+تصاویر
- ● روایت دلدادگی و شهادت سید حسین خالقینژاد+کلیپ
- ● میدان انقلاب، شب۹۰ میعادگاه مردم لنده
- ● یکصدشب میدانداری لندهایها
- ● موج ۸۹؛غیرتمندی مردم لنده
- ● لنده در قرار شبانه حماسه آفرید
- ● نودودومین شب میدانداری لندهایها
- ● مردم لنده، فریاد مقاومت سر دادند
- ● لنده امروز غرق در دعای عرفه شد
- ● لنده غرق در سوگ خورشید کربلا
- ● شب هشتادوپنجم؛ لنده مهد حماسه و غیرت
- ● مرگ جوان لندهای در دریاچه برم الوان
- ● مردم لنده همچنان ایستاده پای انقلاب
- ● روایت ۸۶ شب ایستادگی مردم لنده
آخرین اخبار
- * تبلیغ، خط مقدم جنگ شناختی است
- * آتش سهلانگاری، باغات ایدنک را خاکستر کرد
- * چرا امروز به سبک زندگی حسینی نیاز داریم؟
- * نخالههای ساختمانی، ورودی شهر لنده را بلعیدند
- * قیام جانفدایان حسینی در لنده
- * آنچه در جلسه کتابخانههای لنده گذشت
- * از شورحسینی تا حماسه میدان در لنده
- * نوزادان حسینی لنده یاوران مهدی شدند
- * پیام مقاممعظمرهبری حجت را تمام کرد
- * از خیمه عزا تا میدان انقلاب در لنده
- * لنده؛ غرق در سوگ دردانه کربلا
- * بلاتکلیفی ۴۵۰ دانشجو در پیامنور لنده/فرماندار لنده: تعیین تکلیف دانشگاه، اولویت اصلی است/راهاندازی مرکز رشد؛ چشمانداز آینده
- * لنده در سوگ دردانه سهساله کربلا گریست
- * لنده غرق در سوگ خورشید کربلا
- * هیئتها پرچمدار جهادتبیین باشند