مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:
۱۲گونه جانوری درمعرض تهدید/ کهگیلویه وبویراحمد رکورد دار کل و بز
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان یکی از مهمترین زیستگاههای حیات وحش در کشور است اما همچنان ۱۲گونه جانوری آن درمعرض تهدید قرار دارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبر لنده به نقل از صبح زاگرس، عطا پورشیرزاد ظهر سه شنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز هوای پاک افزود: این استان به واسطه داشتن جنگلهای فراوان، رودخانه های خروشان و تنوع آب وهوایی، از تنوع زیستی بسیار خوبی برخوردار است و با داشتن ۲۰درصد جنگلهای زاگرس و ۱۰درصد آب کشور، شرایط مناسبی را برای زیست گونه های مختلف جانوری و گیاهی فراهم کرده است.
وی بیان داشت: بیش از ۱۱درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع بیش از ۲۹۸هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی داراست.
پورشیرزاد تصریح کرد: یک هزار و۲۵۶ گونه مهره دار در کشور وجود دارد که ۳۰۰گونه از این تعداد در این استان زندگی می کنند.
بالاترین جمعیت کل و بز کشور در استان
وی اظهار داشت: پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری این منطقه است.

پورشیرزاد افزود: ۷۹ گونه جانوری در کشور در معرض تهدید است اما در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ گونه جانوری در معرض تهدید قرار دارد.
مدیرکل محیط زیست استان تصریح کرد: گوزن زرد، کل و بز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای و ...برخی از این گونه های در معرض تهدید هستند.
وی تصریح کرد: طبق سرشماریهایی که سال گذشته و امسال درمناطق حفاظت شده استان انجام شده، این استان وضعیت بسیار مطلوبی در زمینه حیات وحش دارد و این استان بالاترین جمعیت کل و بز را در کشور داراست.
هر محیط بان در استان جور سه محیطبان را می کشد
وی تعداد محیط بانان در این استان را به نسبت وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کم دانست و گفت: طبق استانداردهای بین المللی برای هر دو تا سه هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد اما هر محیط بان ما جور سه محیط بان را می کشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد: ۶۰ محیط بان از مناطق حفاظت شده استان و ۲۸ محیط بان از منطقه حفاظت شده دنا حفاظت میکنند.
وی بیان داشت: فرهنگ غالب علاقه به شکار در استان کار را برای محیط بانان ما سخت کرده و این نیاز به افزایش محیط بانان را بیشتر کرده است.
پورشیرزاد اظهار داشت: طی سالهای اخیر برخی از محیط بانان این استان بر اثر حمله شکارچیان مجروح و جانباز شده اند اما دست از تلاش بر نداشته و با جانفشانی شرور ترین و شکارچیان قهار را دستگیر کرده اند.
پربیننده ترین
- ● آخرین مأموریت شهید خالقینژاد در آغوش مردم لنده
- ● روایت دلدادگی و شهادت سید حسین خالقینژاد+کلیپ
- ● میدان انقلاب، شب۹۰ میعادگاه مردم لنده
- ● یکصدشب میدانداری لندهایها
- ● موج ۸۹؛غیرتمندی مردم لنده
- ● نودودومین شب میدانداری لندهایها
- ● لنده در قرار شبانه حماسه آفرید
- ● لنده غرق در سوگ خورشید کربلا
- ● مردم لنده، فریاد مقاومت سر دادند
- ● مرگ جوان لندهای در دریاچه برم الوان
- ● مردم لنده همچنان ایستاده پای انقلاب
- ● نوزادان حسینی لنده یاوران مهدی شدند
- ● پیوند محرم و سالگرد شهدای جنگ ۱۲ روزه در موگرمون
- ● همدلی مردم لنده در شبهای انقلاب
- ● از شورحسینی تا حماسه میدان در لنده
آخرین اخبار
- * کویر تشنه لنده سیراب عشق عباس(ع) شد
- * لنده عزادار علمدار کربلا شد
- * تبلیغ، خط مقدم جنگ شناختی است
- * آتش سهلانگاری، باغات ایدنک را خاکستر کرد
- * چرا امروز به سبک زندگی حسینی نیاز داریم؟
- * نخالههای ساختمانی، ورودی شهر لنده را بلعیدند
- * قیام جانفدایان حسینی در لنده
- * آنچه در جلسه کتابخانههای لنده گذشت
- * از شورحسینی تا حماسه میدان در لنده
- * نوزادان حسینی لنده یاوران مهدی شدند
- * پیام مقاممعظمرهبری حجت را تمام کرد
- * از خیمه عزا تا میدان انقلاب در لنده
- * لنده؛ غرق در سوگ دردانه کربلا
- * بلاتکلیفی ۴۵۰ دانشجو در پیامنور لنده/فرماندار لنده: تعیین تکلیف دانشگاه، اولویت اصلی است/راهاندازی مرکز رشد؛ چشمانداز آینده
- * لنده در سوگ دردانه سهساله کربلا گریست
