کدخبر: ۷۱۳۳۷
۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۳
چاپ

استفاده تبلیغاتی دولت ها از سرخابی ها برای خصوصی سازی/وزیر ورزش: شرایط واگذاری استقلال و پرسپولیس مهیا نیست

گودرزی وزیر ورزش شرایط را برای واگذاری پرسپولیس و استقلال مهیا ندانست و خصوصی سازی سرخابی های پایتخت را منوط به شفاف سازی دفاتر مالی آن ها و اعلام میزان بدهی‌های این دو باشگاه دانست.

به گزارش خبرلنده به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا ،سال هاست که هر از چند گاهی موضوع خصوصی سازی و واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال مطرح می گردد و وعده هایی داده می شود، اما به دلایلی که عمدتا نیز سیاسی هستند به ورطه فراموشی سپرده می شود.

در اواخر عمر دولت دهم، چند بار دیگر موضوع واگذاری سهام این دو باشگاه مطرح شده بود،مسوولان وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی هر کدام با اعلام خبرهایی در این زمینه خود را در صدر اخبار قراردادند، اما بازهم در عمل اتفاقی رخ نداد و همان حرف های همیشگی مربوط به مشکلات حسابداری این دو باشگاه به عنوان موانع واگذاری آن اعلام شد.

 باید گفت آنچه تاکنون رخ داده استفاده تبلیغاتی دولت هااز نام استقلال و پرسپولیس بوده است، تا اقدامی در جهت خصوصی سازی آن ها ،بی شک محبوبیت بالای سرخابی های پایتخت در جامعه، آن ها را به یک ابزار تبلیغاتی مهم تبدیل کرده است که دولتی ها خیلی سخت به واگذاری شان رضایت می دهند.

گرچه نمایندگان مجلس موضوع واگذاری سرخابی ها را در بودجه سال 92گنجانده بودند، اما سال 92 به پایان رسید و خبری از واگذاری نبود؛در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 92نمایندگان مجلس با الحاق دو جزء به بند 13 لایحه بودجه مقرر کردند سهام باشگاه های بزرگ استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود.براساس آن تصمیم مقرر گردیده بود 49درصد سهام این دو باشگاه به هواداران و 51 درصد به بخش خصوصی واگذار شود.

با این وجود گودرزی وزیر ورزش شرایط را برای واگذاری پرسپولیس و استقلال مهیا ندانست و خصوصی سازی سرخابی های پایتخت را منوط به شفاف سازی دفاتر مالی آن ها و اعلام میزان بدهی‌های این دو باشگاه دانست.

اما در این زمینه اگر بخواهیم الگویی برای خصوصی سازی برای این دو باشگاه بیاوریم می توانیم کشور همسایه ترکیه را الگوی خود قرار دهیم و ببینیم این کشور چگونه فوتبال خود را به اروپا رسانده است؛40 سال قبل ترکیه دوست داشت باشگاهی مثل ما را داشته باشد اما الان آنها کجا قرار دارند و ما کجا هستیم.

باید گفت علاقه زیاد تورگوت اوزال رییس‌جمهور فقید ترکیه به فوتبال از یک طرف و کسب درآمدهای کلان از این رشته ورزشی از سویی دیگر دست به دست هم داد تا فوتبال ترکیه در سال 1992 میلادی از حالت دولتی به خصوصی تغییر ماهیت دهد.

دولت ترکیه نیز با دادن وام‌های کم بهره و بلندمدت شرایط را برای سرعت بخشیدن به روند خصوصی سازی باشگاه‌ها و حرفه ای شدن فوتبال در این کشور مهیا کرد، به طوری که فوتبال ترکیه در کمتر از 10 سال به طور کامل حرفه‌ای شد.

 اما یکی از مهم‌ترین منابع درآمد باشگاه‌های ترکیه‌ای پخش مستقیم مسابقات تلویزیونی است؛ تا جایی که هم‌اکنون 10 درصد کل درآمد پخش مستقیم تلویزیونی متعلق به فدراسیون فوتبال این کشور بوده و 50درصد کل این درآمد در اختیار تیم‌های لیگ برتری قرار می‌گیرد و 40 درصد باقی مانده این درآمد نیز، به چهار باشگاه پرطرفدار و صاحب نام بشیکتاش، گالاتاسرای، فنرباغچه و تربوزان اسپور تعلق می‌گیرد. 

به هر حال اگر این بار وعده خصوصی سازی این دو باشگاه به حقیقت بپیوندد و در حد حرف باقی نماند، می تواند گامی مهم در عرصه اقتصاد و مدیریت ورزش قلمداد گردد.امری که می تواند مسیر واگذاری سایر باشگاه های متعلق به بخش های صنعتی و شبه دولتی را نیز باز کرده و در برداشتن بار سنگین مالی دیگری از دوش دولت کمک شایانی نماید.    

انتهای پیام/م