کدخبر: ۸۹۸۵۰
۰۷ تیر ۱۴۰۵ ساعت ۲۰:۴۴
چاپ

در بازدید از سایت زباله شهرداری صورت گرفت؛

پایان بلاتکلیفی سایت زباله لنده با دستور دادستان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده با تأکید بر اینکه آتش‌زدن غیراصولی زباله‌ها، تخریب جبران‌ناپذیری بر محیط پیرامونی وارد می‌کند، دستور ساماندهی فوری سایت زباله شهرداری لنده را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرلنده» دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده به همراه کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و مسئولان شهرداری، از محل دپوی زباله‌های شهرداری در ورودی این شهر بازدید کرد.

این بازدید در پی شکایت اداره منابع طبیعی علیه شهرداری به دلیل نفوذ سالانه آتش به عرصه‌های جنگلی و طرح‌های احیایی اطراف سایت صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، در سال‌های اخیر، آتش‌سوزی‌های مکرر در سایت زباله شهرداری لنده، علاوه بر آلودگی شدید زیست‌محیطی، به زمین‌های کشاورزی و منابع ملی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است. کارشناسان منابع طبیعی در این بازدید، با تشریح وضعیت موجود، بر ضرورت دیوارکشی اصولی، دفن بهداشتی و نظارت مستمر بر سایت تأکید کردند.

تأکید دادستان لنده بر اقدامات فوری برای ساماندهی سایت زباله

 افشین جبار نژاد طی بازدید میدانی از محل دپوی زباله‌های شهرداری، با اشاره به‌ضرورت صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست، خواستار تسریع در اجرای طرح‌های دفن اصولی و دیوارکشی پیرامون این سایت شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده با تأکید بر اینکه آتش‌زدن غیراصولی زباله‌ها، تخریب جبران‌ناپذیری بر محیط پیرامونی وارد می‌کند، اظهار داشت: این معضل باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود. در شرایط کنونی که محل دپو فاقد حصار مناسب است، نخستین اقدام اورژانسی، احداث آتش‌بر در تمام اطراف سایت است تا از سرایت آتش به عرصه‌های طبیعی جلوگیری شود.

 وی تأکید کرد: تکمیل دیوار حائل در اطراف سایت، گامی اساسی برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی و جلوگیری از نفوذ شعله به زمین‌های ملی محسوب می‌شود.
جبار نژاد تصریح کرد: این تدابیر نه‌تنها از تخریب منابع ملی، بلکه از آتش‌سوزی مزارع کشاورزان که معیشتشان به این زمین‌ها وابسته است، پیشگیری می‌کند؛ ازاین‌رو باید به‌صورت اضطراری اجرایی شوند.

 وی همچنین با هشدار نسبت به افزایش خطر آتش‌سوزی به دلیل بارندگی‌های اخیر و رویش انبوه علف‌ها، از شهرداری خواست «دراسرع‌وقت نسبت به اجرای اقدامات پیشگیرانه اقدام نماید» و بر پیگیری قضایی این پرونده تا حصول نتیجه نهایی تأکید کرد.

 با راه‌اندازی کارخانه بازیافت، معضل پسماند کهگیلویه بزرگ حل می‌شود

سلمان رنجبر، شهردار لنده، ضمن پذیرش چالش‌های موجود در مدیریت پسماند، اعلام کرد که اکثر شهرداری‌های منطقه کهگیلویه بزرگ (به جز مرکز استان) همچنان از روش‌های سنتی برای دفن زباله استفاده می‌کنند که این امر مشکلات زیست‌محیطی گسترده‌ای به همراه داشته است.

شهردار لنده با اشاره به تصمیمات اخیر برای ساماندهی این معضل، اظهار داشت: خوشبختانه در جلسه‌ای که با حضور فرماندار و تمامی شهرداران منطقه برگزار شد، مقرر گردید نسبت به جانمایی کارخانه بازیافت متمرکز برای کهگیلویه بزرگ اقدام شود. امیدواریم با راه‌اندازی این کارخانه، شاهد حل جدی و اصولی مشکل پسماند در منطقه باشیم.

رنجبر همچنین به اقدامات انجام‌شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از سال‌ها، موفق شدیم عملیات خاک‌ریزی و دفن کامل زباله‌های قدیمی را انجام دهیم. همچنین با همکاری شورای شهر، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا هرچه سریع‌تر عملیات دیوارکشی فاز اول سایت را آغاز کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های متولی، تصریح کرد: در صورت واگذاری زمین جدید از سوی اداره منابع طبیعی، امکان احداث سایت جایگزین با هزینه‌ای بهینه‌تر فراهم می‌شود که می‌تواند از بروز مجدد این مشکلات جلوگیری کند.

مشروح این گزارش را می توانید در کلیپ زیر مشاهده نمایید: