کدخبر: ۸۷۹۳۸
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۳
چاپ

درگفت وگو با خبرلنده مطرح شد:

آموزش و فرهنگ‌سازی، لازمه کاهش حوادث تلخ چهارشنبه‌سوری/ضرورت تعین مکان برای اجرای چهارشنبه‌سوری از سوی آتش‌نشانی

کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گفت: آنچه لازمه پیشگیری از تکرار حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر در چهارشنبه‌سوری است بحث آموزش درست و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده درست از مواد محترقه است.

حسین ملایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبرلنده، در خصوص پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه‌سوری پایان سال گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش حوادث در چهارشنبه‌سوری بحث ارتقای فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث تلخی است که تحت‌تأثیر رفتارهای هیجانی نوجوانان و جوانان ایجاد می شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد حوادث تلخ و ناگوار قطعی عضو و حتی فوت زیادی از نوجوانان و نوجوانان و گاهی نیز رهگذران و مردم عادی بودیم که به‌واسطه عدم استفاده مناسب از مواد محترقه آسیب زیادی دیدند.

کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گفت: باتوجه‌به اینکه مراسم چهارشنبه‌سوری یکی از آیین‌های ایرانی است لازم است که حتماً خانواده‌ها در این شب کودکان و نوجوانان خود را همراهی‌کننده و استفاده از مواد آتش‌زا و انفجاری دست‌ساز را منع و آنان را به مکانی که خطر کمتری دارد هدایت کنند تا هیجانات خود را تخلیه کنند.

ملایی تأکید کرد: بیشترین نقاط آسیب‌پذیر بدن در حوادث چهارشنبه‌سوری دست، چشم و پا در طی سال‌های گذشته گزارش شده است و متأسفانه آسیب‌های چشم منجر به نابینایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده افرادی که در این سال‌ها دچار آسیب‌های جدی در چهارشنبه‌سوری شدند بیشتر کودکان و نوجوانان بودند چرا که طریقه خودایمنی و خودمراقبتی در مواجهه با این حوادث را نمی‌دانستند.

کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گفت: چندین توصیه مهم به همه مردم شریف ایران داریم که از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی به‌خصوص در منزل، زیر زمین جداً خودداری کنند و از حمل مواد آتش‌گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداًً پرهیز نمایید.

وی افزود: از پرتاب مواد محترقه و منفجره به‌طرف اطرافیان خودداری کنید چرا که در حوادث سال قبل این کار باعث قطع عضو و حتی آتش‌سوزی برخی کسبه بازار و حتی افراد رهگذر شده است.

ملایی تأکید کرد: انتظار است شهرداری و آتش‌نشانی مکان‌های مشخصی را برای چهارشنبه‌سوری تعیین کند که دسترسی برای اطفای حریق و حتی انتقال سریع مصدومان احتمالی و یا پیشگیری از هرگونه حادثه‌ای را تعیین کند تا شاهد اتفاقات تلخی برای شهروندان عزیزمان نباشیم.

وی در پایان گفت: آنچه لازمه پیشگیری از تکرار حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر در چهارشنبه‌سوری است بحث آموزش درست و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده درست از مواد محترقه و فشفشه در این شب است .

انتهای پیام