کدخبر: ۷۶۷۱۹
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۱
چاپ

بیکاری و مشکلات کارگران به دکل های نفتی رسید/ تجمع کارگران خوزستانی مقابل استانداری+تصاویر

بیکاری و مشکلات کارگران به دکل های نفتی رسید/ تجمع کارگران خوزستانی مقابل استانداری+تصاویر

امروز صبح درب استانداری خوزستان کارگرانی تجمع کرده بودند که می گویند یازده ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند آنها از اینکه کسی جوابگوی آنها نیست حسابی گله دارند.

به گزارش خبر لنده به نقل از رهیاب امروز صبح درب استانداری خوزستان کارگرانی تجمع کرده بودند که می گویند یازده ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند آنها از اینکه کسی جوابگوی آنها نیست حسابی گله دارند.

 
یکی از کارگران شرکت سپنتا که برای مناطق نفت خیز جنوب کار می کند با همان لباس می گوید:وقتی مناطق نفت خیز می بیند پیمانکارش حقوق ما را نمی دهد باید خودش حق و حقوق ما را پرداخت کند.
 
کارگر دیگری صدا می زند از مهر امسال به خاطر نبود پول یکی از دکل ها تعطیل شده است ما هم 11 ماه است بدون حقوق بر روی دکل معراج کار می کنیم.
 
وی می گوید:با اینکه دکل چاوش یک کار نمی کند اما پرسنلش بر روی دکل حضور دارند او از 300 کارگری خبر می دهد که بی حقوق مانده اند.
 
یکی دیگر از کارگران که بر روی دکل غیرفعال چاوش یک کار می کرد با ناراحتی می گوید: ما را خانه نفرستادند بلکه از روی دکل چاوش ما را به دکل معراج فرستادند و در حال حاضر بدون حقوق و مزایا هنوز مشغول به کار هستیم.
 
کارگری از میان جمعیتی که درب استانداری تجمع کرده اند فریاد می زند "راجع به اخراجی ها هم چیزی بگویید" او می گوید:تقریبا سه ماه   قبل تعدادی از کارگران در آزادگان برای دریافت حقوق خود اعتصاب کردند ولی 30 الی 40 نفرشان را بخاطر همین موضوع اخراج کردند.
 
وی ادامه می دهد:متاسفانه اداره کار هم برای رسیدگی به این موضوع خیلی کند کار می کند چهار ماه است که  می گویند دارد روال قانونی را طی می کند  ما 7 ماه است که حقوق نگرفتیم و با این تعلل 4 ماهه اداره کار به 11 ماه می رسد.
 

 
کارگر دیگری می گوید:اگر کارمان را بدون حقوق ادامه بدهیم و اداره کار هم همینطور دست روی دست بگذارد با  وضعیت موجودی که شرکت سپنتا دارد قطعا تا یکسال دیگر هم حقوق نخواهیم گرفت.
 
وی ادامه می دهد:ما نیازمند یک مرجع قضائی هستیم ، یک مرجع بالاتر که به وزیر نفت دستور بدهد تا به وضعیت ما رسیدگی کند.
 
او می گوید:چاه هایی که قبلا زده ایم و در حال حاضر از آنها نفت استخراج می کنند آیا حق ما نیست که با فروش نفت همان چاه ها با ما تصفیه حساب کنند؟ اگر این اتفاق بیفتد دکل ها فعالیتشان را ادامه می دهند و 300 کارگر بیکار نمی شوند.
 
یکی دیگر از کارگرها که از وضعیتی که برایش به وجود آمده شدیدا گلایه دارد می گوید:برخی از ما تا سرحد طلاق هم پیش رفته ایم  بعضی از کارگرها خانواده هایشان از هم پاشیده شده است ، الان مدارس و دانشگاه ها در حال بازگشایی ست همه  ما  بچه مدرسه ای و دانشجو داریم و باید آنها را راهی مدرسه کنیم اما یک ریال هم هم در جیبمان نیست.
 
وی در ادامه گفت:اداره کار نمی جنبد برای همین شرکت  میگوید یا کار کن یا اگر نمیخواهی برو شکایت کن!
 
او می گوید:اگر در استان کسی جوابگوی ما نباشد با آن کارگرانی که قدرت خرید بلیط دارند دست جمعی به تهران میرویم و درب مجلس تجمع می کنیم.
 
 
توضیحات یک مقام مسئول در شرکت سپنتا
 
در همین رابطه یک مقام مسئول در شرکت سپتنا به رهیاب در خصوص علت عدم حقوق این کارگرها گفت: کارفرمای اصلی ما مناطق نفت خیز جنوب است ولی تا امروز مطالبات ما را نداده اند.
 
وی با بیان اینکه ما مخالف هر گونه تجمعی هستیم و این حرکت را تایید نمی کنیم گفت به هرحال این کارگران تحت فشار بوده اند و تا الان هم سعی داشته اند قانونی اعتراض کنند.
 
این مقام مسئول می گوید به آقای عالی پور و آقای قزوینی نامه زدیم اما تا به حال هیچ جوابی نداده اند آنها می گویند پول نیست بگذارید تا پول بیاید آنها می گویند خودتان یک جوری هزینه ها را بدهید تا ما بعدا به شما پرداخت کنیم. 
 
وی ادامه داد: ما به وزارت نفت و استانداری نامه زدیم و تمام راه های قانونی را طی کرده ایم اما نتیجه ای نگرفتیم شرکت سپنتا تنها شرکت موجود در حوزه نفت و گاز می باشد که صد در صد خصوصی است.
 
این مقام مسول خاطر نشان ساخت: 3 دکل ما در حال حاضر خواب هستند ، با اینکه ما با مناطق نفت خیز برای پرداخت هزینه ها قرار داد داریم اما چیزی به ما پرداخت نکرده اند.
 
 
سید شکر خدا موسوی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 29 شهریور ماه)  مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با تذکر به وزیر نفت گفت:چه شده که از 22 دکل حفاری شده مستقر در خلیج فارس، 16 دکل را به چینی ها و هندی ها واگذار نمودید و پنج دکل تمام ایرانی از  حفاری شمال  و 20 دکل از حفاری جنوب را ترخیص نمودید که سبب بیکاری  4 هزار نفر ایرانی شده است؟